Den forkerte ansatte kan ødelægge din virksomhed

Der er ikke noget, der kan ødelægge en mindre virksomhed, som en medarbejder, der melder sig syg i månedsvis. Eller en medarbejder, som ikke bruger sin tid effektivt.

Der er en tendens til, at der bliver peget fingre ad virksomhederne. Men en medarbejder kan faktisk også udnytte sin arbejdsgiver eller handle på anden måde, som er med til at ødelægge/lukke virksomheden.

Kend dine rettigheder som virksomhedsejer/chef og hvad du særlig skal være opmærksom på.

Fleksibilitet bør gå begge veje

Konceptet interessetimer er kommet rigtig mange virksomheder til gode i tidernes morgen. Du betaler ikke for flere timer, men din medarbejder forpligter sig til at arbejde ekstra, når der er behov for det. Det lyder som en god deal, ikke?

I dag er det blevet vendt på hovedet. Nu er det de ansatte, der gerne vil have en fleksibel arbejdsplads, hvor de kan komme og gå, som det passer dem - uden at blive trukket i løn. Det kan i og for sig også være fint nok, hvis bare der er fleksibilitet begge veje.

Give AND take

Møder en medarbejder konsekvent fem eller ti minutter senere hver eneste morgen, skal han eller hun også bare huske også at blive den tid længere i sidste ende. Det skal selvfølgelig ikke udvikle sig til en kampplads, hvor der bliver regnet i minutter og sekunder, men det skal være rimeligt. For begge parter.

Det vil klæde enhver medarbejder at tænke i fælles front. Går det skidt for virksomheden, er det også skidt for den enkelte medarbejder. Og det samme gælder, når det går godt for virksomheden. Især de mindre virksomheder har behov for medarbejdere, som er fleksible, både når det kommer til arbejdstitler, arbejdsopgaver og arbejdstider. Er der meget at lave, skal der gives gas. Er der dødvande, er der tid til afspadsering eller til at drosle ned og slappe af.

Spot en engageret medarbejder

Alle kan møde ind hver morgen og levere en minimumsindsats. Men det udviser ikke det store engagement, vel? At møde ind til tiden, være på kontoret et vist antal timer (og bogstavelig talt få tiden til at gå), pakke sammen og gå hjem igen gør ikke en medarbejder effektiv. Og i det lange løb taber medarbejderen, da flere studier viser, at livskvaliteten vil falde, hvis en medarbejder ikke trives på sin arbejdsplads. 

Engagerede medarbejdere yder en stor indsats hver dag og stræber efter at blive bedre. Det gør, at deres fokus er bedre, de udnytter tiden mere effektivt, og de kan rykke virksomheden på en helt anden måde. De er typisk bedre til at give den gas, når de er på arbejde, og få noget fra hånden.

Har du en eller flere medarbejdere, som ikke er engageret i deres arbejde, så hjælp dem med at finde opgaver, der kan motivere dem. Eller find en fælles vej til at stoppe samarbejdet på forsonlig vis. En afskedigelse behøver ikke altid være en kampzone - det kan også gøres på en måde, som er til gavn for begge parter.

Stil krav ved den årlige lønforhøjelse

Når den årlige lønforhøjelse nærmer sig, er det på sin vis meget forståeligt, at den enkelte medarbejder gerne vil stige i løn. Men det er altid en god ide at rejse spørgsmålet: Er du villig til at gå op i løn i gode tider og ned i løn i dårlige tider?

En mindre virksomhed er ikke nødvendigvis en stor pengemaskine. Og de lønninger, som bliver udbetalt, skal gerne afspejle virksomhedens økonomi. Skal det være fair for begge parter, giver det god mening, at der bliver udbetalt flere lønkroner, når det går godt og færre, når der er hårde tider.

Husk, at der ved ændringer i et arbejdsforhold altid skal være et tillæg til den ansattes ansættelseskontrakt, da mangel herpå kan koste virksomheden dyrt.

Hvad bruger dine ansatte egentlig deres arbejdstid på?

Har du en føling med, hvor effektive dine medarbejdere er i den tid, de er på kontoret? Èn ting er, at de sidder foran deres skærm - En anden er hvor stor en del af deres tid, de bruger på at tjekke Facebook, besvare private mails eller tjekke varer ud og handle på diverse webshops.

Der skal selvfølgelig også være plads til at svare på en privat mail i ny og næ, men det er vigtigt at virksomheden finde en balance, som evt. tilgodeser begge parter med fokus på virksomhedens behov.

En god ide er at få udarbejdet en personalehåndbog , så alle retningslinjerne for virksomheden er nedskrevet, hvilket også er med til at sikre ens retningslinjer i hele virksomheden. Det samme gælder for udarbejdelse af en lederhåndbog , som medfølger gratis, ved medlemskab på ansatte.dk

Kend dine rettigheder - det betaler sig

Glemmer du at udforme en ansættelseskontrakt  eller et tillæg til ansættelseskontrakten , er der kontant afregning ved kasse et, hvis en fagforening får nys om det. Der er uendeligt mange faldgruber, når du har med ansættelser at gøre og det kan være svært at navigere rundt i.

Ansatte.dk er sat i verden for at hjælpe dig med alt, hvad der har med HR og Personalejura at gøre, og med priser fra 263 kr./mdr. kan alle virksomheder være med. 

Med vores hjælp falder du ikke i en af de mange fælder, som kan koste dig dyrt og husk på, at det ikke er en kampzone at have med ansættelser og fagforeninger at gøre. Det skal bare håndteres på den rigtige måde, så virksomheden undgår godtgørelser fra fagforeningerne.

 

Bliv medlem

Seneste artikler