Artikle Image

Husk tillæg til ansættelseskontrakten

GODTGØRELSE KOSTER HVERT ÅR VIRKSOMHEDERNE FLERE MILLIONER

Har du givet dine medarbejdere lønforhøjelse pr. 1. januar 2020?

Så skal du huske, at få lavet et tillæg til ansættelseskontrakten med den nye løn, da det ellers kan være brud på Ansættelsesbevisloven, hvilket kan medføre betaling af godtgørelse til medarbejderen.
(Ligeså snart der sker ændringer iht. til medarbejderens ansættelsesvilkår, skal der foreligge et tillæg til ansættelseskontrakten)

Virksomhederne betaler godtgørelse, som aldrig før - Alene hos 3F henter de årligt erstatninger hjem til medlemmerne på over 1,3 millioner kroner. (Heri er en stor del godtgørelser, som hentes direkte fra virksomhederne.)

En årsag til uenighed mellem medarbejderen og virksomheden, hvor der f.eks er uenighed om hvilken løn der er aftalt (hvor der mangler tillæg til kontrakten), der ligger godtgørelsen fra 2.500 - 10.000 kr. pr. medarbejder - hvilket hurtigt løber op, som en omkostning virksomheden kunne havde været foruden, såfremt vi havde gennemgået virksomhedens ansættelsesbeviser/kontrakter. Få gennemgang uden beregning

 

En kundesag fra den virkelige verden

Virksomheden har ved ansættelse af en elev ikke forholdt sig til den for eleven gældende overenskomst og blev efterfølgende mødt med et påkrav fra elevens fagforening om en godtgørelse i henhold til ansættelsesbevisloven.

Virksomheden kontaktede os for at få rådgivning i den givne situation, hvor det var muligt for os at få forhandlet en lavere godtgørelse og efterfølgende sikret et korrekt ansættelsesforhold i forhold til kontrakten (Vi fik reduceret godtgørelse med over 30%).

Havde virksomheden inden opstart på ansættelsen fået foretaget en gennemgang af elevens ansættelseskontrakt, kunne denne konflikt som udover godtgørelsen på 7.500 kr. helt havde været undgået. Udover det økonomiske aspekt har det også kostet tid for både eleven og virksomheden, hvilket yderlig har belastet arbejdsmiljøet i forhold til dagligdagen mellem virksomheden og dennes ansatte.

Vi hjælper dagligt danske virksomheder med de ”små” ting, som ikke virker væsentligt for den daglige arbejdsgang, men som netop kan blive det, såfremt der opstår konflikter i virksomheden.

(Ovenstående sag omhandler en virksomhed der ikke var kunde før sagen opstod - men som efterfølgende blev det)

Få ubegrænset korrekt rådgivning

Står du i en lignende situation, så kontakt os på 7171 2200 eller via mail support@ansatte.dk
Medlemskab starter fra 263,-/mdr. Timepris 1.200,-

 

 

 

Bliv medlem

Seneste artikler